Vertrouw je alleen op je bedrijfswebsite om je vacatures onder de aandacht te brengen? Laten we eerlijk zijn: bij het vinden van het juiste talent komt meer kijken. De kandidatenmarkt is nog nooit zo competitief geweest en vereist een proactievere aanpak.
Tegenwoordig is het steeds moeilijker om kandidaten te kwalificeren als actief of passief. Volgens Michael Page staat 73% van de kandidaten open voor nieuwe kansen. Terwijl 43% van hen actief op zoek is naar een baan, aarzelt de overige 30% nog. Hun houding is passiever, maar hun mindset is gericht op verandering. De sleutel is om ervoor te zorgen dat ze je advertenties zien.
Je moet gaan waar je ideale kandidaat is. En daar gaan we het in dit artikel over hebben: waar vind je kandidaten? Wat zijn de verschillende recruitmentbronnen die er zijn? Laten we ze samen ontdekken!
Maar voor we de verschillende beschikbare recruitmentbronnen gaan gebruiken, zijn er twee vereisten:
Je ideale kandidaat begrijpen: Weten welke vaardigheden, eigenschappen en waarden aansluiten bij je bedrijfscultuur helpt bij het selecteren van de juiste kandidaten. Dit inzicht maakt een meer strategische aanpak mogelijk bij het selecteren van de beste recruitmentbronnen.
Een pakkende jobadvertentie creëren: Voordat je recruitment bronnen gaat verkennen, is het essentieel om een aantrekkelijke jobadvertentie op te stellen. Een goed geschreven vacature trekt niet alleen de aandacht, maar communiceert ook duidelijk de functievereisten en de bedrijfscultuur, wat de weg vrijmaakt voor een succesvolle aanwerving.
Wat zijn de verschillende recruitmentbronnen om kandidaten te vinden?
#1: Bedrijfswebsite
Je bedrijfswebsite is het digitale gezicht van je organisatie. Een speciale carrièrepagina kan je bedrijfscultuur, waarden en huidige vacatures onder de aandacht brengen en kandidaten aantrekken die zich kunnen vinden in je merk. Het is meestal de eerste bron om rekening mee te houden – een must-have.
Het is echter gebaseerd op een pull-strategie, niet op een push-strategie. Dit betekent dat kandidaten spontaan je website moeten bezoeken om je vacatures te ontdekken. Daarom is het belangrijk om andere kanalen te benutten om ervoor te zorgen dat de hele kandidatenmarkt wordt bereikt.
#2: Jobboards
Platformen als Stepstone, Monster, LinkedIn of Indeed zijn de favoriete bestemmingen voor werkzoekenden. Door je vacatures op deze sites te plaatsen, vergroot je je bereik en breng je je vacatures onder de aandacht van een breder publiek. Je profiteert niet alleen van hun bezoekers, maar ook van hun database met kandidaten. Op deze sites kunnen kandidaten zich inschrijven voor mailings en job alerts ontvangen voor vacatures die voor hen interessant kunnen zijn.
Het plaatsen van vacatures op deze websites is echter duur. Via onze Talent boost service publiceren we je job tegen een voordelig tarief op alle Belgische jobsites.
Talentboost helpt je meer kandidaten te bereiken! 🧲
We schrijven een aantrekkelijke job ad voor je en publiceren die op alle Belgische jobboards. Je hebt gratis toegang tot onze ATS Talent finder om eenvoudig sollicitaties te behandelen.
#3: Social media
Maak gebruik van de kracht van sociale netwerken zoals LinkedIn, Instagram en Facebook om vacatures te delen. Boeiende inhoud en gerichte advertenties kunnen je helpen in contact te komen met passieve kandidaten die misschien niet actief op zoek zijn naar nieuwe opportuniteiten.
Door werknemers aan te moedigen vacatures te delen op hun persoonlijke social media-profielen worden medewerkers ambassadeurs. Dit vergroot het bereik van vacatures en voegt een persoonlijk tintje toe, omdat potentiële kandidaten eerder geneigd zijn om aanbevelingen van huidige werknemers te vertrouwen.
Je content moet echter niet alleen over vacatures gaan. Je moet ervoor zorgen dat mensen je gaan volgen. Deel informatie over je bedrijf, je werknemers, je projecten, je expertise en tips. Door middel van posts, video’s en blikken achter de schermen kunnen recruiters een authentiek en aantrekkelijk beeld van de werkplek schetsen en kandidaten aantrekken die zich kunnen vinden in de waarden van het bedrijf.
#4: Employee referrals
Employee referrals zijn een krachtige en veelzijdige bron voor rekrutering, die niet alleen kandidaten van hoge kwaliteit oplevert, maar ook bijdraagt aan een positieve bedrijfscultuur, kostenbesparingen en snellere selectieprocedures. Het stimuleren en koesteren van een referralprogramma voor werknemers kan een strategische investering zijn in het opbouwen van een sterk en betrokken personeelsbestand.
Bestaande werknemers hebben uit de eerste hand ervaring met de bedrijfscultuur en werkomgeving. Wanneer zij kandidaten doorverwijzen, is de kans groter dat deze personen naadloos in het team integreren en zich kunnen vinden in de waarden en missie van het bedrijf.
#5: Interne Mobiliteit
Interne mobiliteit, of de praktijk van het invullen van vacatures met bestaande werknemers, is een zeer gunstige bron voor rekrutering binnen een organisatie.
Door functies van binnenuit in te vullen, verhoog je niet alleen de motivatie van je werknemers, maar zorg je er ook voor dat je een personeelsbestand hebt dat bekend is met de activiteiten en waarden van je bedrijf. Als werknemers een duidelijk pad voor loopbaanontwikkeling en vooruitgang zien, is de kans groter dat ze betrokken en gemotiveerd blijven en een positieve bijdrage leveren aan de werkcultuur.
Het vermindert ook de investering in tijd en kosten die vereist is voor de onboarding.
#6: Talentpool
Een talentpool is een samengestelde database van potentiële kandidaten die hooggekwalificeerd zijn en interesse hebben getoond om bij je organisatie te komen werken.
Met een talentpool kunnen kandidaten sneller worden aangenomen als er een nieuwe functie vrijkomt. In plaats van het selectieproces vanaf nul te beginnen, kunnen recruiters zich tot hun talentpool wenden voor kandidaten die al interesse hebben getoond en mogelijk geschikt zijn voor de functie.
Applicant Trackingsystemen zijn essentieel voor het opbouwen van een waardevolle talentpool. Een ATS zoals Talent finder dient als centrale bewaarplaats voor informatie over kandidaten. Het stelt recruiters in staat om gegevens van sollicitanten op te slaan en te organiseren, waardoor het gemakkelijk wordt om informatie te vinden tijdens het opbouwen of benaderen van de talentenpool.
Zodra je talentpool gevuld is met talent, kun je gerichte job alerts sturen maar ook contact opnemen met specifieke kandidaten die je gevonden hebt op basis van criteria.
#7: Jobbeurzen
Deelnemen aan sector-specifieke of algemene jobbeurzen is een directe manier om potentiële kandidaten persoonlijk te ontmoeten en je bedrijfscultuur en mogelijkheden te presenteren.
Jobbeurzen vergemakkelijken het netwerken tussen werkgevers, recruiters en werkzoekenden. Dit netwerken kan verder gaan dan de onmiddellijke aanwervingsbehoeften door waardevolle connecties te creëren voor toekomstige recruitmentinspanningen en relaties op te bouwen binnen de professionele wereld.
#8: LinkedIn Recruiter
LinkedIn Recruiter is een premium dienst waarmee je potentiële kandidaten rechtstreeks kunt opzoeken en benaderen. Het biedt een gerichte aanpak om talent te vinden op basis van specifieke criteria zoals vaardigheden, ervaring, locatie en sector. Je kunt zelfs nog een stap verder gaan met Boolean search operators om je zoekopdrachten te verfijnen. Zo kun je trefwoorden combineren, bepaalde termen uitsluiten of je richten op specifieke zinnen om de nauwkeurigheid van je zoekresultaten te verbeteren.
Het platform biedt InMail credits, waardoor recruiters directe berichten kunnen sturen naar kandidaten buiten hun netwerk. Ze ontvangen een bericht, maar ook een e-mailnotificatie. Deze functie is waardevol voor het op gang brengen van gesprekken met potentiële kandidaten, zelfs als ze niet actief op zoek zijn naar nieuwe opportuniteiten.
#9: School- en universiteitsprogramma’s
Sluit partnerships met onderwijsinstellingen om nieuw talent aan te trekken. Stageprogramma’s, campuswerving en workshops kunnen een directe lijn creëren naar opkomende professionals.
#10: Persoonlijk Netwerk
Gebruik je persoonlijke en professionele connecties. Netwerken binnen je eigen sector kan waardevolle referenties en aanbevelingen opleveren.
#11: Sectornetwerk
Neem deel aan sectorspecifieke forums, evenementen en verenigingen. Deze gerichte aanpak kan je helpen om kandidaten te vinden met de gespecialiseerde vaardigheden en kennis die je organisatie nodig heeft.
#12: Recruitmentkantoren
Recruitmentkantoren zijn gespecialiseerd in het identificeren en plaatsen van kandidaten in verschillende functies. Hun expertise in het begrijpen van de arbeidsmarkt, trends in de sector en specifieke vaardigheidseisen stelt hen in staat om kandidaten efficiënt te matchen met geschikte vacatures.
Gespecialiseerde recruiters onderhouden uitgebreide netwerken en databases van gekwalificeerde kandidaten. Door gebruik te maken van hun middelen krijg je toegang tot een gevarieerde en vooraf gescreende talentpool, inclusief zowel actieve werkzoekenden als passieve kandidaten die misschien niet actief op zoek zijn naar opportuniteiten.
Het uitbesteden van werving en selectie aan een recruitmentkantoor kan de tijd en moeite die besteed worden aan het zoeken, screenen en selecteren van kandidaten aanzienlijk verminderen. Hierdoor kunnen interne HR-teams en hiring managers zich richten op andere belangrijke aspecten van het selectieproces.
Laat je niet beperken! Breid je zoektocht uit en verken verschillende recruitmentbronnen…
Het recruitmentlandschap is groot en gevarieerd, met een veelheid aan bronnen die organisaties kunnen aanboren om het juiste talent te vinden.
De effectiviteit van elke recruitmentstrategie staat of valt echter met basiselementen zoals een goed opgestelde jobadvertentie en een goed begrip van de ideale kandidaat. Deze voorwaarden vormen de basis voor een gerichte en succesvolle recruitmentcampagne en zorgen ervoor dat de inspanningen gericht zijn op het aantrekken van mensen die niet alleen over de nodige vaardigheden beschikken, maar ook aansluiten bij de cultuur en waarden van het bedrijf.
En daar houdt de reis niet op. Naast het identificeren van potentiële kandidaten ligt de net zo belangrijke taak om deze kandidaten ervan te overtuigen dat jouw organisatie de juiste match voor hen is, maar dat is een heel onderwerp dat we in een toekomstig artikel kunnen behandelen.
Centraliseer en optimaliseer het gebruik van verschillende recruitmentbronnen met Talent finder!